lördag 13 juni 2009

Till den som vill skapa en välskriven text

Det var ett tag sedan men jag har fakstiskt saknat mitt bloggande så pass att jag nu tänkte skriva lite grann. I går när jag gick igenom papper som ska kastas så hittade jag en intressant artikel om hur hjärnan reagerar på stavfel och annan felaktig formalia. Jag citerar några resultat ur texten. Resultatet kommer ur ett test som redovisas av Lars Melin som är docent i nordiska språk vid Stockholms universitet. Artikeln presenteras i Forskning & Framsteg nr 1/2007.

Fel i texter kan väcka inlärd irritation till livs och fördröja läsningen. Fel har ett signalvärde, som kan göra att oönskade betydelser signaleras och blockerar läsarens motivation. Två stavfel är nog för att läsaren ska tappa förtroendet för texten och för att hon eller han ska läsa långsammare. De som deltog i försöket och som läste de felaktiga texterna blev allmänt missnöjda. De klagade över dålig disposition, krångliga formuleringar, opersonlig ton och så vidare. De som läste den korrekta texten hade inga sådana synpunkter. Det sker med andra ord en överspridning från enstaka fel till negativ helhetsbedömning av hela texten.

Spontant är det lätt att tro att läsning sker i en jämn lunk. Datorloggningar visar dock att det är tvärtom. Människor är känsliga för olika ord och konstruktioner, och systematisk variation av en konstruktionstyp ger omedelbart utslag.

Aldrig skrivs aldrig med två l, medan alltid skrivs alltid med två l. En gyllene regel som är lätt att komma ihåg. Alldrig med två l, reagerar hjärnan negativt på och det blir ett hack i läsningen, liksom naturligtvis om det står adlrig.

Det är också viktigt att man sätter ut punkt och kommatecken där det ska vara sådana. Satsradning är ofta förekommande fel. Man sätter kommatecken istället för punkt. Exempel: När speglar efter en tid dök upp på alla våningar försvann klagomålen, problemet var löst, även om väntetiderna var oförändrade. Här är flera satser uppradade efter varandra. Det ska vara punkt efter klagomålen, så det bildas två meningar, så här: När speglar efter en tid dök upp på alla våningar försvann klagomålen. Problemet var löst, även om väntetiderna var oförändrade.

Till alla studenter som skriver uppsatser, var noga. Om du har en intressant undersökning men den presenteras med många formaliafel, så blir uppsatsen kanske ändå inte väl godkänd.
Rosen

Inga kommentarer: