torsdag 27 november 2008

Den här bloggen

Den här bloggen är ny. Jag har inte kommit igång med den ännu, men jag ska. Jag håller på att flytta så bloggandet får vänta några veckor till. Dock vill jag reflektera något över vad den här bloggen kan komma att handla om. Jag tror att jag vill kritisera språkanvändningen, begreppsval och liknande saker i andra bloggar och tidningar. Jag tycker att språket håller på att förslummas totalt. Till exempel har folk börjat skriva isär ord. Tidigare visste människor vilka ord som skulle skrivas isär och vilka som skulle hållas samman. Men idag är det rent bedrövligt hur språkmissbruket breder ut sig. Ta till exempel det här - fryst kycklinglever. Ja, det förstår man ju, men när någon skriver - fryst kyckling lever - utan att reagera på vad hon eller han skrivit, då håller nåogt icke önskvärt på att hända med människors språkanvändning. Det här är inte bra. Språket är vårt viktigaste kommunikationsmedel som måste vårdas. Att ord förändrar form och mening, det vet vi ju, men inte hur som helst.
Rosen

Inga kommentarer: