onsdag 3 december 2008

Debatt

Om programmet Debatt
I går tittade jag på Debatt i TV som numera leds av Janne Josefsson. Till skillnad från tidigare program så var det här ganska bra. Tidigare har jag reagerat på hans sätt att sköta inläggen och formen. Varför ska det finnas så många som sitter där men som inte säger nåt? Det blir inte bra om du Janne rafsar ihop lite folk som inget vet eller vet lite om ämnet och inte kan uttrycka sig. Du kan inte heller kasta ut frågor lite hipp som happ till publiken och tro att det då sägs nåt vettigt. I går däremot när det handlade om Mona Sahlin, hade du hittat proffsen och då blev det bra. Fortsätt så.

Ny lärarutbildning
I morse hörde jag på nyheterna att nu har förslaget till ny lärarutbildning presenterats. Nu ska studerande kunna välja åtta olika inriktningar och nu ska allt bli bättre. Det är faktiskt lite frustrerande när den ena reformen efter den andra kommer och ingen blir någonsin riktigt bra, verkar det som iaf, eller som de flesta skulle kunna vara nöjda med. Den här utbildningen gissar jag blir precis lika dålig som den förra, i den mån den förra var det, om det inte finns lärarutbildare som kan sitt jobb, som bryr sig och som engagerar sig. Min erfarenhet är att många har jobbet för brödfödans skull och bryr sig inte alls i vad det är för lärare som kommer ut om några år. Jag menar att man kan ha vilken organisation som helst om människorna i den inte tar sina uppdrag på allvar. Tar människorna i organisationen sina uppgifter på allvar så har organisationen mindre betydelse. Det är så typiskt att omorganisera när något inte fungerar istället för att granska hur innehållet i organisationen ser ut. Ta till exempel utbildning till lärare i förskola. Vad blir det för lärare för två-åringar när de studerande nästan uteslutande träffar lärare med grundskole- och gymnasieutbildning och -erfarenhet i botten!
Något upprörd Rosen

Inga kommentarer: