tisdag 5 juli 2011

Fängslad i Eritrea för ingenting

Jag tror min far fortfarande är i livet
det fick jag höra i går på eftermiddagen
Men man kan aldrig lita på deras löften
svarta örnar håller sällan avtalen

Min far föddes i en skoningslös tyranni
men tog sig från det långa kriget
Han skrev om örnarnas vassa klor
och fängslades för eviga tider?

Han kämpade för demokratiska reformer
för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet
Men örnen stod på pass i skymningen
och förde honom till ett fängelse

Nu har de hållit honom i tio långa år
fast inget brott nånsin blivit begånget
var finns den världsdomstol som förstår
att fördöma illdåd kan inte vara svårt?

Kan någon modig mänsklighet ta vid
och fria alla orättfärdigt dömda själar
Den världsdomstol vill jag se i dig, som
vrider makten ur örnens blodiga nävar

Jag längtar så efter min kära far
det bränner i bröstet en stor låga
längtar gör också min mor som har
gråtit ut sitt hjärtas heta längtan och plåga

Jag hoppas min far fortfarande är i livet
det fick jag höra i går på eftermiddagen
Men man kan aldrig lita på deras löften
svarta örnar håller sällan avtalen

Rosen
6 juli 2011

Inga kommentarer: