fredag 20 februari 2009

Konstfack

Tänk vad tiden går, det är fem dagar sedan det senaste inlägget. Jag har varit i Stockholm i tre dagar så då är det nog inte så konstigt. Det jag reagerat på de senaste dagarna är det här om konstfackeleven som kladdat ner en tunnelbanestation. Jag ringde Ring P1, och sa ungefär så här.

Konstfack är ute i ogjort väder. Lärarna där eller i alla fall rektorn och den här studentens handledare vet inte vad de håller på med. Rektorn sade i radion att han ska tillsätta en etikutredning. Fattar han inte att det studenten gjort inte handlar om etik utan om juridik. Han borde polisanmäla studenten istället. Som student i en akademisk utbildning kan man inte göra hur som helst, som man vill. Jag vet att konstnärliga utbildningar har lite andra regler i högskoleförordningen än andra högskolor, men i det här fallet gäller samma regler som för andra lärosäten. Jag är själv handledare och har handlett säkert hundra studenter i deras examensarbeten. Jag och mina kollegor hade den principen att ingen student fick besöka någon förskola eller skola och börja intervjua lärare eller observera barn innan handledaren sett frågorna och gett sitt godkännande. Så måste det väl också vara för konstfacks studenter. Så länge de är i en utbildning så har de att följa lärarkollegiets principer och kan inte göra vad som helst. Här finns en laglig gräns som även dessa studenter måste följa. Nu blir det polisutredning och det är bra. Då får vi veta om det är vandalisering. Säkert är det så och då ska studenten dömas. Och i så fall så bör rektorn stänga av eleven ett tag, om det nu inte är så att handledaren gett sitt tillstånd eller inte alls vetat om vad studenten tänkte göra. Om det är så, då ska han leda lärarkollegiet i diskussioner om vilka handledningsprinciper som lärare och studenter ska följa.

Sedan är det, det här med det konstnärliga. Är det här konst eller vad är det. Den frågan debatteras och diskuteras näst intill varje dag. Om man tycker att det här är konst så måste det räknas till den så kallade hötorgskonsten i så fall. Klotter kan väl inte hamna i samma genre som Picasso. Det som studenten gjort är inte ens grafitti. Jag har sett snygg och fin grafitti som jag tycker är konstnärligt gjort. Men vad är det här som studenten gjort? Om han ville väcka positiv debatt så skulle han han ha tagit vattenfärg men inte talat om det och själv efter några veckor tvättat bort klottret. Det hade varit kul, men det här som han gjort nu det är bara barnsligt. Man måste med andra ord skilja på handlingen och innehållet i den, det konstnärliga. Handlingen är kriminell men innehållet kan diskuteras om det är konstnärligt gjort eller inte. Men konst är det definitivt inte.

Inga kommentarer: