söndag 15 februari 2009

Sol och lycka

I går, lördag, var det en underbar dag. När jag kom upp sken solen, snön gnistrade och fåglarna flög omkring runt matbordet. Det blev en lång promenad. På vägen berättade jag för G. att dagen innan när jag var ute ensam och gick, då såg jag en strömming på gatan och strax utanför vårt hus låg en bok i snön. Nu råkade det sig att vi gick samma väg hem. Jag kollade runt ifall strömmingen var kvar. "Den måste ha gått åt i natt", sa G. Mycket riktigt den fanns inte kvar. När vi kom till soptunnan där jag sett boken, då, till min häpnad, låg den kvar. Jag trodde väl att någon saknat den, letat efter den och hittat den. Men nix. Boken heter Gräsgård mellan hav och hed. Under titeln finns ett sigill avbildat. I det står med orden i en rund ring: Gresgard:Hereds:SigillVM:, med en fisk inuti ringen med orden. Boken är utgiven av Gräsgårds hembygdsförening. Redakgör är C.G. Holdar. En mycket ovanlig bok på något sätt. Jag är nyfiken på boken, men jag vågar inte låna den ifall den som tappade den skulle leta efter den. Eller kan det vara så att någon rensat i förråden och slängt den i soptunnan, men så råkade den hamna bredvid. Vem vet? Jag ska kolla igen.
Rosen

Inga kommentarer: